Korzystanie z informacji

Wielkie porządkowanie informacji

Scenariusz zajęć 45-60 minut

Wiedza w pigułce

Poznaj tematykę tego działu - zobacz film

Pomysł na zajęcia

Informacje docierają do nas z każdej strony. Nie chcąc się w nich pogubić, musimy nauczyć się, jak je porządkować i klasyfikować. Do ćwiczenia tych niezwykle ważnych umiejętności doskonale posłuży nam nieuporządkowany zielnik roztargnionego przyrodnika.

Cele operacyjne

Dzieci:
  • potrafią dostrzec wspólne cechy porządkowanych obiektów;
  • wiedzą, jak grupować informacje w zbiory i nadawać im nazwy ułatwiające późniejsze wyszukiwanie;
  • potrafią wyodrębnić podzbiory i wiedzą, jak można je oznaczyć.

Metody

  • praca w grupach
  • rozmowa

Podstawa programowa

Edukacja matematyczna. Uczeń kończący klasę I:
  • w zakresie czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki: klasyfikuje obiekty: tworzy kolekcje np. zwierzęta, zabawki, rzeczy do ubrania.
Edukacja społeczna. Uczeń kończący klasę I:
  • współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych.

Komentarze

Marta Szatkowska

Przed lekcją przygotuj zasuszone zbiory zielnika....?!
• 2-3 małe liście roślin, np. pokrzywy, mięty, mniszka lekarskiego, bazylii, babki
lancetowatej (I podgrupa)
• 2-3 duże liście drzew np. leszczyny, kasztanowca, dębu, klonu, jawora, buku (II podgrupa)
II GRUPA - KWIATY:
• 2-3 kwiaty o podłużnych, dość dużych płatkach np. tulipan, róża, lilia, krokus (I podgrupa)
• 2-3 kwiaty o wielu małych płatkach i wyraźnym środku np. stokrotka, narcyz, rumianek,
piwonia (II podgrupa)
III GRUPA – NASIONA (w małych, plastikowych torebeczkach):
• 2-3 garstki drobnych, podłużnych nasion np. rzeżuchy, rzepaku, trawy, kopru, lucerny
• 2-3 garstki dużych, okrągłych nasion np. fasoli, grochu, kolendry, soi, bobu...

Megaśnie !! Toż to tydzień przygotowań !! a ropiętość przez tulipany , krokusy...??? Ktoś się rozpędził albo nigdy tego nie robił na taką skalę !
Pozdrawiam
M>S

Pobierz scenariusz

Pobierając scenariusz, pobierasz także wszystkie materiały niezbędne do przeprowadzenia zajęć

Pobierz scenariusz zajęć

Informacje o scenariuszu zajęć

Scenariusz: Anna Walczak

Konsultacja merytoryczna: Eliza Hetkowska, Dorota Górecka

Konsultacja metodyczna: Joanna Góral - Wojtalik

Licencja: Creative Commons Uznanie autorstwa ­ Na tych samych warunkach 3.0