Bezpieczeństwo w komunikacji i mediach
Lekcja Sekret, tajemnica – kiedy poprosić o pomoc dorosłych
Scenariusz zajęć
45-60 minut
Wiedza w pigułce
Poznaj tematykę tego działu -
zobacz film
Pomysł na zajęcia
Jedną z najważniejszych cech przyjaciół jest umiejętność dochowania tajemnicy. Kiedy decydujemy się nią podzielić z drugą osobą, liczymy, że ta nie jej powtórzy nikomu. Są jednak wyjątkowe sytuacje, w których można, a nawet trzeba przekazać zaufanemu dorosłemu czyjąś tajemnicę, mając na względzie dobro tej osoby. Jak rozpoznać tego typu sytuację i mądrze zareagować? Dzieci będą miały okazję bliżej przyjrzeć się temu zagadnieniu, analizując przygotowane przez siebie krótkie scenki.
Cele operacyjne
Dzieci:
- wiedzą, co oznacza pojęcie tajemnica;
- potrafią rozróżnić sytuacje, w których należy dochować tajemnicy i takie, gdy powinno się nią podzielić z zaufaną osobą dorosłą.
Metody
- quiz
- praca w grupach
- drama
- rozmowa
Podstawa programowa
Edukacja polonistyczna, Uczeń:
- uczestniczy w zabawie teatralnej, ilustruje mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego lub wymyślonego,
Edukacja społeczna. Uczeń:
- odróżnia, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi;
- odróżnia dobro od zła, stara się być sprawiedliwym i prawdomównym; nie krzywdzi innych, pomaga słabszym i potrzebującym;
Etyka. Uczeń:
- wie, na czym polega prawdomówność i jak ważna jest odwaga przeciwstawiania się kłamstwu i obmowie; potrafi z tej perspektywy oceniać zachowania bohaterów baśni, opowiadań, legend, komiksów;
Komentarze