Etyka i wartości w komunikacji i mediach
W Internecie znalezione, czy skradzione?
Scenariusz zajęć
45 minut
Wiedza w pigułce
Poznaj tematykę tego działu - zobacz film
Pomysł na zajęcia
Podczas zajęć uczniowie poznają sposoby udostępniania dzieł, dowiedzą się, czym jest wolna licencja i dlaczego nie możemy wykorzystywać wszystkich obrazków z sieci. Uczniowie stworzą krótkie opowiadania, do których ilustracji szukać będą w repozytoriach obrazów na wolnej licencji.
Cele operacyjne
Uczniowie:
- wiedzą, że każdy ma prawo do swoich prac i decyzji, na jakich warunkach je udostępnia;
- wskazują różne rodzaje udostępniania prac;
- korzystają z zasobów dostępnych na wolnej licencji;
- ćwiczą twórcze myślenie poprzez tworzenie historii z wylosowanymi słowami.
Metody
rozmowa, praca w grupach, praca twórcza, korzystanie z nowych technologii
Fragment scenariusza
1. Na początku zajęć poproś uczniów o napisanie na 2 karteczkach po jednym słowie, które przychodzi im do głowy. Ważne, by było to szybkie i spontaniczne, bez zastanawiania się. Złożone kartki wrzuć do woreczka.
2. Przypomnij uczniom misję o prawach autorskich – o tym, że każdy, kto coś stworzy ma prawo do swoich prac i nikt inny nie może się pod nimi podpisywać, ani wyko ...
Komentarze