Mobilne bezpieczeństwo
Kodami QR odkrywamy tajniki haseł.
Scenariusz zajęć
60 minut
Wiedza w pigułce
Poznaj tematykę tego działu - zobacz film
Pomysł na zajęcia
Już najmłodsi uczniowie mają swoje konta na różnych portalach. Powinni być świadomi, jakie zasady należy przestrzegać jako posiadacz konta i twórca hasła. Zajęcia połączyłam z prostym kodowaniem. Scenariusz można wykorzystać w Tygodniu Kodowania i Dniu Bezpiecznego Internetu.
Cele operacyjne
• rozumie pojęcie „silnego” hasła,
• podaje przykłady błędów popełnianych przy budowie haseł,
• zna przykłady sposobu budowania silnego hasła,
• wskazuje proste przykłady sytuacji sprzyjających i niesprzyjających zachowaniu poufności (np. trudne hasło, dobre i złe sposoby przechowywania haseł,
• posługuje się jednym z szyfrów harcerskich – „Tabliczka mnożenia”,
• wie, co to kody QR i do czego służą,
• odczytuje kody QR odpowiednio oprogramowanymi urządzeniami przenośnymi.
Metody
• rozwiązywanie ćwiczeń – praca indywidualna,
• mini – wykład, pogadanka,
• burza mózgów,
• zajęcia praktyczne z telefonami, na których zainstalowana jest aplikacja do odczytu kodów QR,
• prezentacja efektów pracy.
Fragment scenariusza
Krok 1
Dzieci poznają temat zajęć poprzez rozszyfrowanie go. Został on zapisany jednym z szyfrów harcerskich, tu: szyfrem „Tabliczka mnożenia”. Rozdaj uczniom szyfr wyjaśniając, w jaki sposób odczytujemy litery (np. 1 rząd – 1 kolumna to A) oraz kartę pracy z zakodowanym tematem: „Jak zbudować silne hasło?”. Uczniowie prezentują wyniki pracy.
Czas: 10 min. Metoda: mini ...
Komentarze